– Vi vill att yezidier som inte fått uppehållstillstånd ska få stanna i Sverige, sa Ali Mostoi , ordförande i Yezidiska föreningen i Norrköping. Manifestationen skedde för att uppmärksamma de islamistiska IS-terroristernas angrepp på y ezidierna , en kristen folkgrupp som finns i bland annat Irak och Syrien. IS tvingar y ezidie rna att konvertera till islam, de kidnappar flickor och kvinnor och avrättar män.

– I hela Sverige är det 200-300 yezidiska familjer som inte fått uppehållstillstånd, sa Ali Mostoi.

– Jag har bott här i sju år utan att få asyl, sa Usuf Hassan Said som nu oroas över att bli utvisad till Syrien där IS också härjar.

– Personer som inte fått asyl befinner sig i stress. De tror att Migrati o nsverket ska komma och hämta dem på natten, sa Ali Mostoi som för egen del är tacksam över att ha fått stanna i Sverige:

– När jag kom hit hade jag ingen ID-handling eller utbildning. Nu har jag utbildning och arbete.

Helen Hedebris, jurist vid Migrationsverket, träffade en grupp yezidier och sa efter mötet till 24nt:

– Jag har lovat dem att, de facto, inget utvisningsbeslut kommer att verkställas till norra Irak innan vi tagit ställning till hur situationen ser ut där.

Även om Migrationsverket redan uttalat oro för läget så ska det göras ytterligare en bedömning av situationen. Denna bedömning väntas bli klar i oktober – och y e zidierna i Norrköping ska bistå med viss dokumentation.